Fagbeskrivelse for biologi
Fag
Der undervises særskilt i biologi på 7.-9. klassetrin.
Udover at gøre eleverne egnede til at bestå folkeskolens afsluttende prøve, lægges der vægt på at gøre biologi vedrørende i forhold til dagligdagen og samfundet.
Formål for faget
Vi lever op til folkeskolens overordnede mål for faget
Det er vigtigt at eleverne stiller spørgsmål til naturen omkring dem og hvordan den hænger sammen, dels i en dialog på klasseplan, og dels ved at undersøge det ved forsøg, således at man i sin dagligdag kan gøre brug af sin viden og kundskaber.
Delmål og slutmål
Vi vægter at biologi relateres til hverdagen og samfundet ved at gøre rede for, diskutere og tage stilling til f.eks. miljø, samfund og ressourcer, etiske værdier, sundhed og motion samt økologi.
Hvordan faget varetages på Trekronergade Freinetskole
Undervisningen i biologi foregår i kursusforløb, hvor hver af overbygningsklasserne (7.-9.kl.) har biologi i to lektioner en tredjedel af året.
Arbejdet tilrettelægges forskelligt, således at vi arbejder med bøgerne Bios A og B (C har vi ikke endnu) samt de tilhørende kopisider. Diskussioner på klassen er i et interessant fag som biologi uundgåelige, og derfor en del af alle undervisningssituationer.
Ud over dette har vi en emneuge om naturfag én gang om året samt to perioder af 4-5 ugers varighed, hvori 5 lektioner om ugen inddrages. Disse har ofte et naturvidenskabeligt/biologisk sigte.
Desuden er vi ude af huset 1-2 gange årligt i biologirelaterede sammenhænge og tilbringer 4 dage årligt under åben himmel på lejrtur, hvor praktisk anvendelse af biologien er uundgåelig.
Evaluering
Evalueringen foregår mundtligt og som afslutning på et emne. Eleverne skal reflektere over det de har lært, samt give udtryk for deres oplevelse af forløbet. Læreren stiller fortrinsvis ”hv-ord”, der ikke kan besvares med et ”ja” eller ”nej”, og der kommer ofte en mindre diskussion mellem eleverne, så de forskellige opfattelser af forløbet kommer på bordet. Derigennem har læreren bedre mulighed for at tilrettelægge den videre undervisning på en mere konstruktiv og indbydende måde.