Delmål efter 6. klassetrin:
Det talte sprog:
Det skrevne sprog – læse:
Det skrevne sprog – skrive:
Sprog, litteratur og kommunikation:
Eleverne på 1. og 2. klassetrin testes 2 gange om året (SL1 og SL2).
Analyse og brugen af medier og billeder samt it er en naturlig del af undervisningen.
· bogstaver - skrift & skrivning
· læsetræning, fælles-individuel
· indholdslæsning
· litteraturlæsning
· genrelæsning
· faglig læsning
· boganmeldelser
· grammatik
· retstavning/diktater
Elevernes individuelle arbejde: Dansk
I grundskolen har eleven i vid udstrækning mulighed for, sammen med sin lærer, selv at tilrettelægge sit arbejde med faget og arbejde i sit eget tempo. Der er ikke et bestemt ugentlig timetal til rådighed, og eleven har således mulighed for at intensivere sit arbejde i perioder afhængigt af interesse og evner. Set over en kortere tidshorisont skal de øvrige fag dog vægtes ift. deres betydning. Forskellige medier og billeder samt brugen af it er en naturlig del af elevernes arbejde.
Logbog og portfolie er en væsentlig del af evalueringen af elevernes arbejde.
Fri tekst er børnenes egne historier som de - alt efter evne – tegner/illustrerer, skriver og læser højt for resten af gruppen. Den frie tekst er en af hjørnestenene i arbejdet med dansk - stavning, skrivning, læsning, grammatik og i det hele taget brug af sproget.
Målet med den frie tekst er, at børnene får mulighed for at arbejde konkret ud fra deres egen erfaringsverden, at de eksperimenterer og famler sig frem til en selvstændig skriftlig udtryksform, hvor det kommunikative spiller en fremtrædende rolle. De frie tekster læses op og publiceres til skolens elever. Tilhører og læser inspireres og udfordres, og læse- og skrivelysten fremmes herved. Herved dannes et grundlag for - og en lyst til - at beskæftige sig med det mere formaliserede skriftlige udtryk, som undervisningen de sidste år i grundskolen og, i særdeleshed, overbygningen fordrer.
Udgangspunktet for teksterne er frit. Teksterne skrives og bliver til udfra elevernes egne oplevelser og fantasier - det indholdsmæssige er således elevens valg. Lærernes funktion under denne proces er primært støttende og vejledende. I forhold til det formmæssige, implementeres grammatik, stavning, tegnsætning m.v. individuelt og gruppevis. På indholdssiden arbejdes med komposition og genrebevisthed.
Eksempel:
Hver grundskolegruppe udgiver hvert år "Kongeørnen", der er et udvalg af børnenes frie tekster. Denne læses højt i gruppen og publiceres til skolens øvrige elever. Eleverne ser frem til Kongeørnen, og den læses ivrigt af både overbygnings- og grundskoleelever.
Løbende bliver også andre af elevernes tekster læst højt i grupperne, hvorefter de kommenteres og diskuteres eleverne imellem.