Dansk

Delmål efter 6.kl. og undervisningsplan 
 
 

Delmål efter 6. klassetrin:

 

Det talte sprog:

Det skrevne sprog – læse:

 

Det skrevne sprog – skrive:

 

Sprog, litteratur og kommunikation:

Undervisningsplan

 

Det fælles arbejde - fagkurser

I grundskolen er der i årets løb indlagt forskellige fagkurser i faget dansk på de forskellige klassetrin, dels for at supplere elevernes individuelle arbejde, dels for at sikre at der arbejdes med de mere formelle danskfærdigheder. Der benyttes relevante lærebøger, samt øvrige materialer udarbejdet af læreren.

Eleverne på 1. og 2. klassetrin testes 2 gange om året (SL1 og SL2).

Analyse og brugen af medier og billeder samt it er en naturlig del af undervisningen.

 

Eksempler på fagkurser:

·        bogstaver - skrift & skrivning

·        læsetræning, fælles-individuel

·        indholdslæsning

·        litteraturlæsning

·        genrelæsning

·        faglig læsning

·        boganmeldelser

·        grammatik

·        retstavning/diktater

 

  

Elevernes individuelle arbejde: Dansk

 

I grundskolen har eleven i vid udstrækning mulighed for, sammen med sin lærer, selv at tilrettelægge sit arbejde med faget og arbejde i sit eget tempo. Der er ikke et bestemt ugentlig timetal til rådighed, og eleven har således mulighed for at intensivere sit arbejde i perioder afhængigt af interesse og evner. Set over en kortere tidshorisont skal de øvrige fag dog vægtes ift. deres betydning. Forskellige medier og billeder samt brugen af it er en naturlig del af elevernes arbejde.

Logbog og portfolie er en væsentlig del af evalueringen af elevernes arbejde.

 

Der benyttes forskellige danskbøger som eksempelvis:

En særlig del af Freinetpædagogikken er arbejdet med barnets eget skriftlige udtryk : Den frie tekst.

Fri tekst er børnenes egne historier som de - alt efter evne – tegner/illustrerer, skriver og læser højt for resten af gruppen. Den frie tekst er en af hjørnestenene i arbejdet med dansk - stavning, skrivning, læsning, grammatik og i det hele taget brug af sproget.

 

Målet med den frie tekst er, at børnene får mulighed for at arbejde konkret ud fra deres egen erfaringsverden, at de eksperimenterer og famler sig frem til en selvstændig skriftlig udtryksform, hvor det kommunikative spiller en fremtrædende rolle. De frie tekster læses op og publiceres til skolens elever. Tilhører og læser inspireres og udfordres, og læse- og skrivelysten fremmes herved. Herved dannes et grundlag for - og en lyst til - at beskæftige sig med det mere formaliserede skriftlige udtryk, som undervisningen de sidste år i grundskolen og, i særdeleshed, overbygningen fordrer. 

 

Udgangspunktet for teksterne er frit. Teksterne skrives og bliver til udfra elevernes egne oplevelser og fantasier - det indholdsmæssige er således elevens valg. Lærernes funktion under denne proces er primært støttende og vejledende. I forhold til det formmæssige, implementeres grammatik, stavning, tegnsætning m.v. individuelt og gruppevis. På indholdssiden arbejdes med komposition og genrebevisthed.

 

Eksempel:

Hver grundskolegruppe udgiver hvert år "Kongeørnen", der er et udvalg af børnenes frie tekster. Denne læses højt i gruppen og publiceres til skolens øvrige elever. Eleverne ser frem til Kongeørnen, og den læses ivrigt af både overbygnings- og grundskoleelever.

Løbende bliver også andre af elevernes tekster læst højt i grupperne, hvorefter de kommenteres og diskuteres eleverne imellem.

I Vandgruppen skriver eleverne frie tekster og bundne opgaver og udvælger de bedste historier til "Luxuskongeørnen".    
 
 
Dansk 7.-9. klasse
 
Det talte sprog

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
·         tale forståeligt, klart og varieret i en form, der passer til situationen, i samarbejde, samtale og diskussion.
·          give og modtage kritik konstruktivt
·         udtrykke fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i en sammenhængende og disponeret form
·         bruge kropssprog og stemme i en form, der passer til situationen
·         bruge hjælpemidler til støtte for mundtlig fremstilling, fx tavle og overheadprojektor
·         lytte aktivt i samtale og være åbne og analytiske, når de vurderer deres egen og andres mundtlige fremstilling og i denne forbindelse vise forståelse for forskellige måder at formulere sig på.
·         lytte til norsk og svensk med forståelse.
 
Det skrevne sprog - læse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
·         læse sikkert og hurtigt med forståelse og indlevelse
·         bruge forskellige læsemåder, der er afpasset læseformål, genre og medie
·         fastholde det væsentlige af det læste i mundtlig og skriftlig form
·         forholde sig åbent og analytisk til tekster fra forskelligartede medier
·         opnå og vise indsigt i forskelligartede teksters og teksttypers egenart og virkemidler
·          udpege fokusområder i en given tekst, hvilke er relevante i forhold til egne styrkeområder
·          læse og formidle egne og andre elevers tekster til en større gruppe.
·         forstå og bruge forskellige trykte og elektroniske kildetyper (tekster, billeder og lyd) målrettet og kritisk, herunder udvælge, bearbejde og sammenfatte det væsentlige i teksten i forhold til læseformål
·         læse norske og svenske tekster med forståelse.
 
Det skrevne sprog - skrive
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
·         skrive forståeligt, klart og varieret i en form, der passer til situationen
·          skelne cybersprog fra almindelig dansk sprogbrug.
·         udtrykke fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i en sammenhængende og disponeret form
·         styre skriveprocessen fra ide til færdig tekst
·         anvende og forholde sig til korrekt sprog, retstavning og tegnsætning i egne og andres tekster
·         anvende layout så tekst og billeder understøtter kommunikationen
·         skrive en læselig, personlig, rytmisk håndskrift med passende hastighed og skrive på computer med hensigtsmæssig skriveteknik
·         indgå i dialog om egne og andres skriftlige fremstillinger
·         bruge informationsteknologi til at organisere, tydeliggøre og præsentere information til en bestemt målgruppe
·         fastholde det væsentlige af det, de læser, hører og ser.
 

Sprog, litteratur og kommunikation
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
·         gøre rede for sproget som handlemulighed og anvende det i en form, der passer til situationen
·         tilegne sig kundskaber om sprog og sprogbrug, bl.a. bevidsthed og viden om sprogformer, om sproglig stil og korrekthed samt om sprogets virkemidler, funktion og opbygning
·         have indsigt i sprog, teksters og forskelligartede mediers æstetik og gøre rede for samspillet mellem sprog, indhold, genre og situation
·          vise gensidig sproglig tolerance
·         vise åbenhed overfor andre kulturers sproglige etikette
·         opleve og lære om dansk litterær og kulturel tradition og udvikling, bl.a. gennem kendskab til folkeviser, Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H. C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg*
·         gøre rede for og vurdere etiske, æstetiske og historiske aspekter i tekster og andre udtryksformer
·         fortolke, vurdere og perspektivere ældre og nyere dansk og udenlandsk litteratur samt sagprosa og andre udtryksformer på baggrund af såvel umiddelbar oplevelse som analytisk fordybelse
·         gøre rede for litterære genrer, fremstillingsformer, fortælleteknikker og virkemidler og anvende dem i en form, der passer til situationen
·         tilegne sig kundskaber om trykte og elektroniske medier, billedkunst, film og drama og udtryksformernes sprog og æstetik
·         anvende informationsteknologi til lyd- og billedforløb i fiktive og ikke-fiktive udtryksformer og multimedier i en form, der passer til situationen
·          fastholde fokus på kommunikation og samtale uden elektroniske hjælpemidler.
·         søge forskellig slags information og anvende den bevidst i en form, der passer til situationen.