Historie
Beskrivelse af faget
Undervisningen i historie indgår i grundskolen som en naturlig del af tværfaglige undervisnings- og projektforløb, og som en bestanddel i andre fag, som f.eks. engelsk, dansk og matematik.
I overbygningen er historie, sammen med samfundsfag, dels skemalagt som et årligt kursus, hvis forløb dækker en tredjedel af skoleåret, dels indgår det som et vigtigt element i tværfaglig undervisning og projektforløb, ofte i sammenhæng med samfundsfag.
Formål for faget historie
Skolens formål med undervisningen i faget historie er den samme som i folkeskolen (se nedenstående). Det er kun tilrettelæggelsen af undervisningen, samt den måde vi forholder os til kanon, der adskiller os fra undervisningsministeriets beskrivelse.
Formuleringen af fagets formål er hentet fra Undervisningsministeriets udgivelse, Fælles Mål for Historie:
Formålet med undervisningen er at udvikle elevernes kronologiske overblik, styrke deres viden om og forståelse af historiske sammenhænge og øve dem i at bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Undervisningen skal gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og historie, jf. folkeskolelovens formålsbestemmelse.
Stk. 2. Ved at arbejde med udvikling og sammenhænge i det historiske forløb skal eleverne udbygge deres indsigt i menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne. Herved skal de videreudvikle deres viden om, forståelse af og holdninger til egen kultur, andre kulturer samt menneskers samspil med naturen. Undervisningen skal give eleverne mulighed for overblik over og fordybelse i historiske kundskabsområder og styrke deres indsigt i kontinuitet og forandring.
Stk. 3. Undervisningen skal styrke elevernes historiske bevidsthed og identitet og give dem indsigt i, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte, og give dem forudsætninger for at forstå deres samtid og reflektere over deres handlemuligheder. Undervisningen skal stimulere elevernes evne til indlevelse, analyse og vurdering og fremme deres lyst til at formulere historiske fortællinger på baggrund af tilegnet viden.
Trinmål for faget historie efter 6. klasse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
· fortælle om magtforholdet mellem konge og kirke i Danmark
· fortælle om mødet mellem europæerne og andre folk og forklare magtforholdene
· kunne påvise udenlandsk indflydelse på udviklingen i Danmark på erhvervsmæssige og kulturelle områder
· gengive eksempler på dansk indflydelse i udlandet og karakterisere mødet mellem dansk og fremmed kultur
· fortælle om kendte danske kvinder og mænd og vurdere, om deres indsats kan spores i dag
· beskrive samspillet mellem den enkelte, grupper og det nationale fællesskab i et udviklingsperspektiv.
· Kronologisk overblik
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
· beskrive, hvorledes Danmarks historie indgår i samspil med verden udenfor
· kende betegnelser for tidsepoker og kunne placere dem i en absolut kronologisk sammenhæng.
· Fortolkning og formidling
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
· formulere enkle historiske problemstillinger og diskutere forskellige tolkninger af fortiden
· anvende kildekritiske begreber og diskutere, med hvilken sikkerhed fortiden kan beskrives
· selv formulere historiske fortællinger og selv etablere historiske scenarier på baggrund af erhvervet viden.
Slutmål for faget historie efter 9. klassetrin
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
· gøre rede for begivenheder og argumentere for sammenhænge fra dansk historie og sætte disse i relation til omverdenens historie
· forklare forskellige måder at organisere et samfund på og underbygge med lokale, nationale, nordiske og globale eksempler
· gøre rede for og drøfte sammenhænge mellem produktion, forbrug og ressourcer i forskellige historiske perioder
· forholde sig til eksempler på kulturmøder og kultursammenstød i dansk, europæisk og global sammenhæng.
· Kronologisk overblik
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
· gøre rede for almindelige betegnelser for tidsepoker og placere dem kronologisk
· karakterisere sammenhænge mellem historiske begivenheder og den tid, som de foregår i
· indgå i diskussion om forandringer i forskellige perioders opfattelser af magt og ret, herunder regulering af forholdet mellem den enkelte og fællesskabet.
· Fortolkning og formidling
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
· analysere eksempler på brug af historie fra alle perioder
· definere almindeligt brugte historiske begreber og anvende kildekritik
· indkredse historiske emner og temaer og indgå i dialog herom
· formulere relevante spørgsmål til emner og temaer og begrunde mulige løsningsforslag
· søge oplysninger i forskellige fremstillinger og ved hjælp af historiske begreber og metoder og at bearbejde disse oplysninger
· vurdere troværdighed af forskellige fremstillinger, som gives af fortiden
· udforme historiske fortællinger, der tolker dele af historiens udviklingsforløb.
Historiekanon
Undervisningen forholder sig til Folkeskolens historiekanon, men da udgangspunktet for undervisningen er at den skal opleves som relevant og vedkommende i forhold til elevernes livsverden, kan det ikke garanteres, at hele historiekanonen dækkes.
Undervisningsforløbet i 7., 8. og 9. klasse (Vandgruppen)
I overbygningen indgår faget historie dels som tre kurser (fordelt ud over de tre årgange), og dels som et element i tværfaglig undervisning. Hvordan faget indgår i den tværfaglige undervisning tilpasses det enkelte forløb.
De tre kurser er organiseret som emnearbejde, hvor der dels fokuseres på at give eleverne en forståelse af en kronologisk sammenhæng mellem epoker og vigtige begivenheder (med udgangspunkt i Folkeskolens kanon, se Undervisningsministeriets hjemmeside, og dels arbejdes der med at give eleverne en oplevelse af de historiske begivenheder som relevante og nærværende i forhold til elevernes egen livsverden og samtid.
I løbet af elevens tre år i Vandgruppen udvælges desuden et individuelt fordybelsesområde. Gennem arbejdet med dette lærer eleven bl.a. at forholde sig kildekritisk, samt at indsamle og bearbejde kilder.
Efter niende klasses afslutning kan historie udtrækkes som prøvefag. Prøven er mundtlig. Eleven skal kunne inddrage relevant viden om historie, udvise kronologisk forståelse, analysere, fortolke og anvende kilder.