Emne- og projektarbejde
 
På Trekronergade Freinetskole arbejder vi ofte emne- og projektorienteret på tværs af fagene. Her kan du læse om hvordan vi forstår emne- og projektarbejde, hvad vi vægter, og hvordan det udføres i praksis.
 
Emnearbejde
er undersøgende og belysende.
Det bygger på et valg af tema (individuelt eller fælles for en større gruppe) og et underordnet emne - der nedskrives punkter til undersøgelse, fordybelse og belysning af emnet.
 
Projektarbejde
er undersøgende og handlingsrettet.
Det bygger på en undren over et forhold og en deraf afledt problemformulering.
Temaet undersøges, og eleven kommer med bud på en anderledes handling og/eller en løsning på problemet.
 

Fremlæggelse af arbejdet

En væsentlig del af både emne- og projektarbejdet er fremlæggelsen, hvor eleven/gruppen

fremlægger deres arbejde for kammerater og lærere.

Den fremlæggende elev lærer sig herved formidlingsteknikker - at udtrykke sig mundtligt og passende til

situationen.

Tilhørerne lærer af andres erfaringer, både af form og indhold.

 

Vi kan i forbindelse med fremlæggelsen stille forskellige krav på forskellige niveuaer til elevens valg af udtryksformer.

Der kan lægges vægt på bl.a. skriftlig eller mundtlig fremlæggelse samt praktiske/kunstneriske udtryksformer eller

produkter. Emne- og projektarbejde afsluttes altid med en evaluering af både forløbet og fremlæggelsen, mundtlig

eller skriftlig.

 

 

Emne- og projektarbejde i skoleforløbet Hele skolen er inviteret til afrikansk marked

 

- i børnehaveklassen (Stjernerne)

Her arbejdes med små fælles emner, som indkredses i fællesskab,

f.eks. dyr, årstider, butikker, min familie o.lign. Børnene arbejder

med praktiske produkter og små tekster. De øver sig i at fortælle

for hinanden og udstiller produkterne til sidst.

 

- grundskolen 1.-6. kl.       

Her arbejdes med emnearbejde på alle årgange, en til flere gange

årligt. Nogle emner er under et fælles tema, f.eks. en verdensdel,

mens andre er frivillige. Børnene kan arbejde sammen i forskellige

konstellationer – nogle gange lærerstyret, andre gange efter eget

valg.

I alle 3 grupper skal eleverne i 6. klasse lave et selvstændigt

emnearbejde. I løbet af grundskolen sker der en trinvis træning i selvstændighed, i at lave en emnebeskrivelse

og problemformulering, samt at strukturere arbejdstiden og arbejde hen imod en deadline.

Forældrene inddrages ofte i arbejdet, f.eks. ved at tage med deres barn på besøg, udstilling ell.lign.

Fremlæggelsen kan være for hele eller dele af børnegruppen, afhængig af emnets karakter.

            

- Vandgruppen (7.-9.kl.)    

Her ligger en række fastlagte emne- og projektarbejder :

- i 7. kl. :        den store danskopgave
- i 8. kl. :        årsopgave eller projektopgave
- i 9. kl. :        obligatorisk projektopgave

I 9. klasse er projektopgaven lovpligtig med specifikke krav – der arbejdes tværfagligt med dansk og historie, og læreren giver skriftlig vurdering.
På alle 3 årgange ligger desuden foredrag og 1-2 fællesemner.

Foredrag 
er læsning og videreformidling af faglig tekst og viden – faget vælges for hele gruppen. 
7.kl. holder foredrag for sig, 8. og 9. er sammen. Alle elever får på forhånd vejledningen ”11 gode råd om foredrag”, udarbejdet af en tidligere gruppe elever. 
Eleverne arbejder individuelt eller parvist.

Fællesemne
Her vælges den faglige overbygning og temaet i fællesskab – det kan f.eks. være faget historie med temaet "konflikter". 
Der afsættes 3 uger til emnearbejdet og 2 uger til fremlæggelser, som er for hele Vandgruppen. Eleverne arbejder efter en fast struktur og plan, hvor de udfylder arbejdsark under forløbet.