En væsentlig del af både emne- og projektarbejdet er fremlæggelsen, hvor eleven/gruppen
fremlægger deres arbejde for kammerater og lærere.
Den fremlæggende elev lærer sig herved formidlingsteknikker - at udtrykke sig mundtligt og passende til
situationen.
Tilhørerne lærer af andres erfaringer, både af form og indhold.
Vi kan i forbindelse med fremlæggelsen stille forskellige krav på forskellige niveuaer til elevens valg af udtryksformer.
Der kan lægges vægt på bl.a. skriftlig eller mundtlig fremlæggelse samt praktiske/kunstneriske udtryksformer eller
produkter. Emne- og projektarbejde afsluttes altid med en evaluering af både forløbet og fremlæggelsen, mundtlig
eller skriftlig.
Her arbejdes med små fælles emner, som indkredses i fællesskab,
f.eks. dyr, årstider, butikker, min familie o.lign. Børnene arbejder
med praktiske produkter og små tekster. De øver sig i at fortælle
for hinanden og udstiller produkterne til sidst.
Her arbejdes med emnearbejde på alle årgange, en til flere gange
årligt. Nogle emner er under et fælles tema, f.eks. en verdensdel,
mens andre er frivillige. Børnene kan arbejde sammen i forskellige
konstellationer – nogle gange lærerstyret, andre gange efter eget
valg.
I alle 3 grupper skal eleverne i 6. klasse lave et selvstændigt
emnearbejde. I løbet af grundskolen sker der en trinvis træning i selvstændighed, i at lave en emnebeskrivelse
og problemformulering, samt at strukturere arbejdstiden og arbejde hen imod en deadline.
Forældrene inddrages ofte i arbejdet, f.eks. ved at tage med deres barn på besøg, udstilling ell.lign.
Fremlæggelsen kan være for hele eller dele af børnegruppen, afhængig af emnets karakter.
Her ligger en række fastlagte emne- og projektarbejder :
- i 7. kl. : den store danskopgave
- i 8. kl. : årsopgave eller projektopgave
- i 9. kl. : obligatorisk projektopgave
I 9. klasse er projektopgaven lovpligtig med specifikke krav – der arbejdes tværfagligt med dansk og historie, og læreren giver skriftlig vurdering.
På alle 3 årgange ligger desuden foredrag og 1-2 fællesemner.
Foredrag
er læsning og videreformidling af faglig tekst og viden – faget vælges for hele gruppen.
7.kl. holder foredrag for sig, 8. og 9. er sammen. Alle elever får på forhånd vejledningen ”11 gode råd om foredrag”, udarbejdet af en tidligere gruppe elever.
Eleverne arbejder individuelt eller parvist.
Fællesemne
Her vælges den faglige overbygning og temaet i fællesskab – det kan f.eks. være faget historie med temaet "konflikter".
Der afsættes 3 uger til emnearbejdet og 2 uger til fremlæggelser, som er for hele Vandgruppen. Eleverne arbejder efter en fast struktur og plan, hvor de udfylder arbejdsark under forløbet.