Værkstedsarbejde


En del af børnenes arbejde ligger udenfor grupperne, nemlig på skolens værksteder. 
Her er faglokaler og faglærere, som underviser i de praktisk/musiske fag (f.eks. billedkunst, håndarbejde, musik, drama og idræt) og på tværs af skolens fag (f.eks. IT- og forfatterværksted eller et kombineret musik- og idrætsværksted).
 
På værkstederne har børnene i særlig grad mulighed for :

- at tilegne sig konkrete færdigheder i forbindelse med, at man bruger sin fantasi og skabertrang
- at indgå i sociale relationer på tværs af familiegrupper, køn og alder
- at opnå selvindsigt og teknisk specialisering gennem individuelle, personlige udtryk/produkter
- at opleve gensidig forståelse og engagement i et interessefællesskab og med særligt kvalificerede lærere
 

Vi tilstræber :

at give børnene mulighed for at arbejde på værkstederne efter behov og skabe sammenhæng mellem gruppernes arbejde og værkstedsarbejdet

- at alle børn i løbet af de første år i grundskolen kommer "paletten rundt" og får prøvet forskellige værksteder. Dette sker i samarbejde med gruppelæreren, så barnet træffer et kvalificeret valg på baggrund af behov og ikke udelukkende lyst

- at tænke fagligt i de kreative fag og kreativt i de boglige fag - også traditionelt boglige fag kan tilbydes 
som kreative værksteder, f.eks. ved at integrere matematik og musik

- at tilbyde bevægelsesværksteder (idræt) hver dag, så vores børn har rig mulighed for at røre sig. Alle skal have min. ét bevægelsesværksted om ugen.


Hvert barn i grundskolen vælger 2-4 værksteder 4-5 gange årligt og har dermed mulighed for en høj grad af specialisering og samtidig en bred vifte af muligheder. Nogle værksteder er obligatoriske, f.eks. natur & teknik.


Værkstedernes indhold og tilbud planlægges med hensyntagen til gruppernes årsplaner og behov, samt børnenes ønsker.

I Vandgruppen (7.-9.kl.) ligger værkstederne samlet i 2 ugentlige blokke. Idrætsundervisningen er obligatorisk og ligger samlet på et andet tidspunkt. I Vandgruppen tilbydes, udover de velkendte praktisk/musiske værksteder fra grundskolen, også værksteder som f.eks. PowerPoint og filosofi.