Her finder du en oversigt over mange af de ord og vendinger,
du som forældre kan møde på skolen.
Er der noget, du savner, så kontakt gerne
webmaster
 
 
 
 
  


  •  
  • AFP
    Arbejdsgruppen af Freinetpædagoger - en dansk afdeling af FIMEM, som er den internationale Freinetbevægelse. I Danmark samles vi en gang årligt til erfaringsudveksling, kurser og udviklingsarbejde. AFP består af lærere fra de 2 Freinetskoler i Valby. 
  • Adresseændring
    meddeles til
    kontoret - husk også ændring af mailadresser, mobilnumre o.lign. 
  • Ansættelse / ansættelsesudvalg
    Der nedsættes et ansættelsesudvalg bestående af 3 lærere, 3 forældre og 3 elever, som sammen forestår ansættelsen : Gennemlæsning af ansøgninger, udvælgelse af kandidater til besøg og samtale, samt den endelige samtale. Ansættelsesudvalget sørger ligeledes for at evaluere den nyansatte efter 3 måneder.
  • Ansøgning
    om optagelse af elever.
    Læs mere
  • Arbejdstimer
    Alle forældre skriver i kontrakten under på at lægge 16 arbejdstimer årligt hver. Timerne kan lægges i form af udvalgsarbejde, ved afholdelse af plandage eller som praktiske arbejdstimer med vedligeholdelse og hovedrengøring.
  • Avis
    Den tidligere Freivis er uddød i papirform. De enkelte grupper skriver selv nyhedsbreve og avis, enten på papir eller på intra, en til flere gange årligt.

     
 
 
 
  • Bestyrelse se her
  • Besøg 
    er selvfølgelig velkomne !
    Lærere og lærerstuderende kan kontakte
    Niels Søndergaard med henblik på besøg.
    Interesserede forældre og børn henvises til Åbent Hus, som afholdes i foråret.
    Forældre og børn, som er optaget i børnehaveklassen, inviteres på besøg på skolen før skolestart.
  • Bibliotek
    Skolen har et mindre bibliotek, overvejende med fagbøger. De enkelte grupper har selv både fag- og skønlitteratur.
  • Brand
    Vi afholder brandøvelse 1-2 gange årligt. Oversigt over flugtveje findes i alle lokaler.
  • Børnehaveklasse 
    Vores børnehaveklasse hedder Stjernerne og optager hvert år 10 drenge og 10 piger efter lodtrækning - søskende og ansattes børn har dog fortrinsret.
 
  • Cyklistprøve 
    Vi tilbyder cyklistprøve for 5.-7. kl. hvert 3. år i samarbejde med politiet.
 
  •  
  • Diskofest 
    for grundskolen afholdes af 6. klasse. Overskuddet går til deres rejsekonto i overbygningen. Diskofesten afholdes som regel i foråret.
  • Dåb 
    er Vandgruppens velkomst og modtagelse af den kommende 7. klasse og deres lærer. Dåben finder sted på sidste skoledag. Medbring skiftetøj !
 

 

  • Eksamen 
    Vi afholder FSA (folkeskolens afgangsprøve) efter 9.klasse. Gennemsnittet fra prøverne kan ses
    her
  • Elevråd
    Elevrådet er sammensat af 2 elever fra hver grundskolegruppe, samt 3 fra overbygningen og en lærerrepræsentant. Elevrådet mødes hver 14. dag og sørger for afholdelse af fællesmøder for hele skolen, årlige fælles arrangementer o.lign. Elevrådet deltager desuden i skolerådet.
  • Erhvervspraktik
    7.-9. klasse er i praktik hvert år. Forløbet afsluttes med en praktikrapport.
 
  • Ferieplan
    ligger på forældreintra i dokumentarkivet for de enkelte grupper.
  • Forsikring
  • Forældremøder
    afholdes i grupperne 2-3 gange årligt : August/september, januar/februar, april/maj. Desuden afholdes et fælles forældremøde med en pædagogisk overskrift for alle skolens forældre i november - dette møde afvikles af bestyrelsen og lærernes pædagogiske ledelse.
  • Fravær
    Send helst en email til en lærers værelse via menuen t.v. (kontakt / skolens personale / læ) - så lærerne får direkte besked på deres morgenmøde. Alternativt kan du ringe på 3617 8467 (lærerværelset) 8:45 til 9:00 eller på 3617 8140 (hygge) på. 7:30 til 9:00
  • Freinet
    Hvem var han egentlig, den franske lærer, som har lagt navn til vores pædagogik ? Læs mere
    her
  • Freinetskolen Valby Langgade - vores "søsterskole" i den anden ende af Valby. Se web
  • Fællesmøde
    Fællesmødet arrangeres af elevrådet ca. 6 gange årligt. Her samles hele skolen i salen, hvor vi med elevrådet som ordstyrere har en fast række punkter - de enkelte grupper fortæller nyt, elever og lærere kan komme med meddelelser, og eleverne byder på underholdning.
  • Færdselsundervisning
    Flere gange årligt får vi besøg af politiet, som forestår en stor del af færdselsundervisningen på skolen, især med fokus på at gøre børnene til fornuftige trafikanter til fods og på cykel. Hvert 3. år deltager voress 5.-7. kl. i cyklistprøven, som er et udvidet undervisningsforløb med en afsluttende teoretisk og praktisk prøve.
  • Første skoledag
    Se fester og arrangementer
 
  • Generalforsamling for skolens forældre afholdes af bestyrelsen sidste onsdag i marts måned hvert år.
  • Glemt tøj opsamles, sorteres og fremvises for skolens elever med jævne mellemrum. Glemmetøjet står i rullevogn foran kældertrappen. Evt. uafhentet tøj gives til velgørende organisationer.
 
  • Hygge
    er navnet på vores fritidsordning.
    Skal du ringe til dit barn er nummeret til hygge 3617 8140.
    Læs mere
    her
 
  •  
  • Ildgruppen - en grundskolegruppe (1.-6.kl.)
  • Informationsmøde om skolen afholdes i forbindelse med Åbent Hus, oftest i april. Se menuen t.v. "kalender"
  • Internationalt samarbejde
    Vi deltager gerne i EU-støttet skolesamarbejde under CIRIUS, hvor vi gennem årene har samarbejdet med skoler i bl.a. Letland, Polen, Sverige, Tjekkiet og Wales. Desuden etablerer de enkelte grupper eller klassetrin kontakt med andre skoler - det kan være til udveksling af fagligt arbejde, som pennevenner el.lign. Vores overbygning har derudover en fast kontakt til en ungdomsklub i Berlin, som besøges i 9. klasse.
  • Jordgruppen - en grundskolegruppe (1.-6.kl.)
  • Julefest og juleværksteder
    Se
    "fester og arrangementer"
 
  •  
  •  
  • Karakterer
    gives i overbygningen. Du kan se prøveresultaterne fra sidste års afgangsprøver 
    her
  • Kollektiv ledelse
    Lærerne har 3 ledelsesgrupper - en administrativ, en pædagogisk og en personalemæssig ledelse. Læs mere
    her
  • Kontorets sekretær Bjarne Jensen har åbent for tlf. og personlig henvendelse mandag-fredag kl. 9-12 og igen kl. 15-16. Du er også velkommen til at sende en mail
 
  •   
     
  • Legekammerater
    er for børnene en af de vigtigste årsager til at komme i skole. Især for de yngstes vedkommende opfordrer vi til at legeaftaler laves hjemmefra dagen før - så undgår I og vi en masse ringen frem og tilbage i løbet af skoledagen.
  • Leje af skolen
    Forældre med børn på skolen har mulighed for at leje lokaler. Læs mere på forældreintra/arkiv/dokumentarkiv/fra skolerådet - "udlån af skolen"
  • Lejrskole
    Alle grupper tager på en årlig lejrtur. Stjernerne et par dage i efteråret, grundskolegrupperne en uge i maj/juni og overbygningen ind- og udlandsrejser i løbet af foråret. Forældrene betaler en del af turens pris.
  • Lilleskolernes Musik- og Teaterfestival
    Vandgruppen deltager i den årlige musik- og teaterfestival, som varer 3 dage i skoleårets sidste uge. Her møder de masser af jævnaldrende til fælles optræden med årets produktioner - festivalen foregår som en ægte festival med overnatning i telt og masser af god underholdning på scenerne.
  • Lilleskolernes Sammenslutning (LS)
    En paraplyorganisation, som vi er medlem af. Læs
    mere
  • Luftgruppen - en grundskolegruppe (1.-6.kl.)
  • Lus
    kan også godt lide vores børn på Trekronergade Freinetskole. Især i vinterhalvåret opfordrer vi alle forældre til at tjekke og kæmme deres børn hver weekend - så bliver problemet ikke så omfattende.
    Et barn med levende lus i hovedbunden må ikke komme i skole - der skal kæmmes eller behandles med luseshampoo først for at forhindre smitte.
 


  •  
  • Mad / madpakker
    Madpakker kan opbevares i køleskabene i de enkelte grupper.
    Fritidsordningen hygge laver et let måltid mad til alle tilstedeværende børn hver fredag eftermiddag.
  • Medier
    TV, filmselskaber o.lign. skal henvende til til lærerrådet med ansøgning om brug af skolens lokaler og/eller elever. Arrangementer i skole- eller hyggetid er fælles arrangementer og må ikke have karakter af et privat arrangement eller profilering af enkelte elever.
  • Mobiltelefoner
    må gerne medbringes, men må naturligvis ikke forstyrre undervisningen, hvor de skal være slukket eller på lydløs. Ring/sms kun til dine børn i pauserne, hvis det er nødvendigt.
  • Mobning
    Mobning kan defineres som : ”...en gruppes systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person, på et sted, hvor denne er ”tvunget” til at opholde sig." (Helle Rabøl Hansen; Børns Vilkår). Tryghed og trivsel er forudsætningen for at kunne lære, og vi tolerer ikke mobning på skolen. Synes du en elev/en gruppe elever mobber eller bliver mobbet, så kontakt dit barns gruppelærer med det samme.
  • Mælk
    Kontakt kontoret, hvis du gerne vil tilmeldes mælkeordningen eller tilmeld dig direkte på
    www.skolemaelk.com
  • Mødetider
    ser du på dit skema !
 
  •  
  •  
  • Optagelse på skolen Se mere her
  • Orlov
    Elever kan søge orlov fra skolen, f.eks. i forbindelse med længere udlandsophold. Kontakt bestyrelsen eller kontoret.
 
  •  
  •  
  • Politisamarbejde
    Vi samarbejder med det lokale politi om bl.a. færdselsundervisning. Politiet underviser også overbygningen om emner som narko, kriminalitet o.lign.
  • Praktikanter
    fra lærer- og pædagoguddannelserne tager vi gerne imod ! Kontakt Niels Søndergaard på
    mail
  • Prøvetid
    Som nystartet elev får du en prøvetid på et par uger i din nye klasse - det aftales med din kommende lærer.
 
  • Rygning
    er ikke tilladt i skoletiden, hverken ude eller inde. Udenfor skoletiden er rygning også forbudt på skolen, både inde og ude - dette gælder også ved fester og arrangementer.
 
  •  
  • SFO
    hedder på vores skole "hygge". Læs mere her 
  • Specialundervisning
    Vi tilbyder specialundervisning til børn med særlige behov, enten som støttetimer eller puljetimer. Er du som forældre bekymret for, om dit barn har behov for ekstra hjælp, så tal med gruppelæreren. Læs mere
    her
  • Skoleleder 
    Monika Schumann Kramer (administrativ ledelse)
    kontakt
  • Skolelæge
  • Skolepenge
    Forældrebetalingen udgør i 2014/15 inkl. bidrag til skolens støtteforening) :
    0.-6. kl. = 1815,- pr. måned, inkl. fritidsordning
    7.-9. kl. = 1915,- pr. måned, inkl. fritidsordning
    Der gives reduktion til søskende ved 3. barn.
    Læs mere om regler for
    betaling af skolepenge
     
  • Skolepsykolog
  • Sommerfest
    Se "fester og arrangementer"
  • Stamkort
  • Stjernerne
    er vores børnehaveklasse. Læs mere om deres hverdag
    her og se deres egen hjemmeside
  • Sundhedsplejerske
    Pia Glerup Hansen,Tlf. 26868929 - mail
  • Sygemelding - se "fravær"
  • Søskende
    har fortrinsret til optagelse på skolen. Se mere under optagelse
 
  • Talepædagog
  • Tandlæge
    Alle elever er tilknyttet skoletandplejen i deres bopælskommune.
  • Tilsyn 
    Læs mere om forældrenes tilsynspligt
    her (her ligger også tilsynsrapporterne)
  • Tilsynsførende 
    Skolens eksterne tilsynsførende er Erik Sigsgaard (es@ucc.dk). Den tilsynsførende vælges på generalforsamlingen for en periode på 4 år.
  • Transport
  •  
 
  • Udlandsrejser
  • Undervisningsmiljø
    Hvert 3. år udarbejdes en undervisningsmiljøvurderingsrapport, som omhandler elevernes undervisningsmiljø - fysisk, psykisk og æstetisk. Se mere
    her
  • UU vejledning (ungdomsuddannelsesvejledning) 
    er obligatorisk i Vandgruppen. Vores UU-vejleder hedder Anne Mette Frøkjær (tlf. 2722 9424 - mail afr
    @buf.kk.dk)
  • Vandgruppen - vores overbygning (7.-9.kl.). Se deres egen hjemmeside
  • Venteliste laves til de enkelte klassetrin. Se menupunktet "optagelse på skolen"
  • Vikarer
    Vi benytter vikarer i vid udstrækning, oftest læreruddannede. Vikarer er som regel tilknyttet skolen i en årrække. Er du interesseret, så skriv en kort mail om dig selv til kontor@trekroner-freinet.dk, att. Niels Søndergaard.
 
  •  
  •  
 

 
 
  •  
  • Åbningstider
    Morgenhygge : Kl. 7.30-9.00 alle dage.
    Eftermiddagshygge : Mandag-torsdag kl. 14.30-16.30, fredag kl. 12.00-16.00.

    Fritidsordningen har ferielukket 3 uger i sommerferien, påskeferie, juleferie, samt 2 dage lukket i hhv. vinter- og efterårsferie. Se mere i ferieplanen i forældreintras dokumentarkiv.
  • Kontorets sekretær Bjarne Jensen har åbent for tlf. og personlig henvendelse mandag-fredag kl. 9-12 og igen kl. 15-16. Du er også velkommen til at sende en mail